loading...
اخبار منچستر یونایتد
بازیها و جدول
                                         
قاسم علی بازدید : 443 چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392 نظرات (3)

http://www.shiaupload.ir/images/26281033044282088563.jpg


در مطلب زیر خواهیم خواند:

پیوند سر آلکس فرگوسن با فوتبال و دلایل موفقیت او در طی بیش از 56 سال حضور مستمر در آن:

جوان گرایی و اعتماد به جوانان، پروسه دائمی کشف استعداد، تعادل میان روابط، نظم و انضباط و تعهد، پایبند بودن به اخلاق و خانواده، امیدواربودن، احترام متقابل به آحاد مردم، توجه به اجتماع و مسائل اجتماعی، تحلیل مناسب از شرایط، تصمیمات درست، فکر صحیح، زیرکی، مشورت، وفاداری، سالم زیستن از هر لحاظ، مدیریت صحیح و مراقبت از افراد پیرامون خود، تنها بخشی از دلایل موفقیت او در زندگی شخصی و حرفه ایش بوده است.
در حقیقت، از آغازین روزهای حضور سر آلکس فرگوسن در تیم کوئین پارک اسکاتلند در 16 سالگی و تبدیل شدن به گلزن اول این تیم، بنای پیوند و موفقیت او در فوتبال پی ریزی شد. بعدها او گلزن اول تیمهایی بود که در آن بازی کرد اما شاید مهمترین بخش زندگی او به دورانی بازمیگردد که او به جرگه مربیان پیوست. زمانی که او در سال 1974 و پس از پایان دوران بازیگری خود در 32 سالگی به عنوان یک شعل پاره وقت کار خود را در عرصه مربیگری با تیم استالینگ شایر شرقی و تنها در ازای 40 پوند در هفته آغاز کرد و پس از مدتی به دلیل پیشنهاد از سوی باشگاه سنت میرن که باشگاهی متمول تر و بزرگتر بود و با مشورت با جک استین، به این باشگاه پیوست و این دقیقاً زمانی بود که نبوغ آلکس فرگوسن جوان در فوتبال و در عرصه مربیگری در حال خود نمایی به همگان بود.
او از ابتدای حرفه مربیگری خود، دست به جوانگرایی و کشف استعداد زد و افرادی چون بیلی استارک، تونی فیتزپاتریک و لکس ریچاردسون را وارد تیم سنت میرن کرد، در حالی که میانگین سنی این تیم 19 سال بود و کاپیتان این تیم تنها 20 ساله بود، پس میتوان یکی از دلایل موفقیت او را جوانگرایی و اعتماد به جوانان نامید، کاری که او بعدها در تیمهای آبردین و منچستر یونایند نیز انجام داد.

اعتماد او به جوانان بخشی از کارهای او بود که حتی بعدها کلماتی چون جوجه های فرگی را به ارمغان آورد اما او همواره این شجاعت را داشته که به افراد پیرامون خود اعتماد کند.
او در زمان پیوستن به آبردین، کار را تنها با 8 بازیکن اصلی آغاز کرد و این نکته نامتعارفیست که قطعاً در دنیای فوتبال کمتر رخ میدهد. او با کار در شرایط دشوار به هیچ عنوان بیگانه نیست. هنوز خیلیها به یاد دارند زمانی که او به باشگاه منچستر یونایتد پیوست، شرایط تا چه حد بحرانی بود، طرفداران جام میخواستند و مدیران در یک ضرب الاجل باید کاری میکردند و حتی او زمانی در آستانه اخراج از باشگاه خود بود تا اینکه بلاخره جام حذفی در نقش یک فرشته نجات ظاهر شد و پس از آن موفقیتها یکی یکی از راه رسید و حتی اروپا نیز به تسخیر پیرمرد دوست داشتنی فوتبال درآمد.

زمان زیادی از روزهایی که او از ابتدا در باشگاه منچستر یونایتد دست به کشف استعدادها در شهر منچستر میزد گذشته است، او به دیدار مسابقاتی در محلات میرفت و برخی از بازیکنان خود را در کوچه و خیابانها کشف میکرد، او تا روزهای آخر و کشف بازیکنی چون ویلفرد زاها، دست از کار خود بر نداشت، گرچه به صورت مدرن تر اما او همچنان نیاز به تزریق جوانان با استعداد را در زمره کارهای مهم خود میدانست.

او همواره تعادل مناسب و خوبی میان روابط خود با رسانه ها، بازیکنان و افراد مرتبط با خود داشته و همین نوع برخورد موجب شده تا حتی افرادی که سالها به دلایل حرفه ای از او دورند، همیشه به او ادای احترام کنند، چه کسی باور میکند شخص مغروری چون خوزه مورینیو همواره از رقیب سنتی خود تمجید کند و او را بهترین بنامد؟! و این میسر نمیشود مگر با روابط مناسب و روانشناسی صحیح از هر فرد. پل اینس زمانی در همین رابطه چنین نقل کرد:" زمانی که به باشگاه آمدم، سر آلکس فرگوسن به من پیشنهاد داد که کاری نکن که بازیکنان بتوانند بر تو چیره شوند و تو را به سخره بگیرند چراکه تو همشه مجبور خواهی بود به آنها فضا بدهی" و این صحبتها بی ارتباط با شخصیت طناز پل اینس نبود. روابط او باز بایکنان خود گاهی مبتنی بر جدیت، گاهی نرم خویی و دلجویی از آنان و حتی گاهی منجر به جدایی بازیکنان و اخراج آنان شده و بسیاری از افراد مشترکاً بر عقیده استوارند که او همواره تصمیمات درستی در حرفه خود اتخاذ کرده است. گاهی روابط او با رسانه منجر به آنچه او با شبکه بی بی سی انجام داد میشود و گاهی پیش آمده که به دلیل رفتار مناسب یک رسانه او همواره برای آنها وقت گذاشته و به پرسشهای آنان پاسخ داده است. در مقابل طرفداران نیز او تعادل را به بهترین شکل ممکن بروز داده است. در حقیقت بالانس در رفتار و گفتار او باعث شد در اوج خشم طرفداران از حضور و تصمیمات گلیزرها، در نهایت طرفداران به سر آلکس فرگوسن اعتماد کنند.

نظم و انضباط از دیگر عوامل رشد سر آلکس فرگوسن بوده است. شما چند مدیر را سراغ دارید که سالها قابل از هر پرسنل دیگر خود در محل کار خود حاضر باشد؟ و این بی تردید نشان از نظم و متعهد بودن سر آلکس فرگوسن دارد، این خیلی خاص خواهد بود که فردی در 71 سالگی چنین سنتی را حفظ کند.

همواره پایبند بودن او به اخلاق و خانواده بخشی از کرکتر سر آلکس فرگوسن بوده که همین یک مورد بی شک یکی از ماندگارترین میراث او برای دنیای فوتبال و اساساً اجتماع خواهد بود. زمانی که او قصد داشت تا به انگلستان نقل مکان کند، در ابتدا کتی ( همسر سر آلکس فرگوسن )، با این امر مخالف بود اما بعدها تنها به واسطه راضی شدن کتی بود که سر آلکس فرگوسن پا به شمال انگلستان نهاد و تاریخ رؤیایی خود و باشگاه منچستر یونایتد را رقم زد و حتی بعدها در سال 2002 نیز که سر آلکس فرگوسن قصد بازنشستگی داشت، همسر وی بزرگترین تشویق کننده او برای ادامه راهش بود و او بارها از نقش مؤثر همسر خود در پیشبرد اهدافش گفته است. حتی زمانی که در سال 2004 شبکه بی بی سی در قالب برنامه ای به نام پدر و پسر، جیسون فرگوسن، پسر سر آلکس فرگوسن را دلال فوتبال خطاب کرد، او سالها به مصاحبه با این شبکه تن نداد و حمایت او از خانواده اش در نوع خود بی نظیر است و حتی او در سالهای اخیر بارها به دارن فرگوسن، دیگر پسر خود در عرضه مربیگری کمکهای شایانی داشته است. او همواره تعادل خوبی در اخلاق داشته و بی تردید همه ما بارها شاهد امضاء دادن او به نوجوانان مشتاق فوتبال بوده ایم و کارهایی این چنین موجب شده تا ما همواره از او به عنوان یک اسطوره با اخلاق یاد کنیم. او همواره برای عکس گرفتن با مردم وقت داشته، کسی از او غرور کاذب به یاد ندارد،…و او با اخلاق مناسب جایگاه رشک برانگیزی به دست آورد. آیا در روزگاری که بسیاری از بازیکنان و مربیان با حاشیه های گوناگون اخلاقی مرتبطند، آیا کسی از سر آلکس فرگوسن حاشیه های اخلاقی سراغ دارد؟ جداً او نمونه بارز یک مرد خانواده دوست است و در دنیای مدرنیته و آزاد غرب و به خصوص در میان افراد مشهور و نامی چنین موضوعی بسیار نادر و شگفت آور است.

او همواره به مسائل اجتماعی پیرامون اهمیت داده و نمونه آخر آن در ساخت پیراهن فصلی باشگاه بود که در ابتدای فصل جاری از آن در تیم منچستر یونایتد بهره برداری شد و در حقیقت اشاره به صنعت ریسندگی در انگلستان داشت و سر آلکس فرگوسن اولین فردی بود که از این طرح حمایت کرد. همچنین نام سر آلکس فرگوسن در سال 1998 در کمپینی برای حمایت از حزب آسیب پذیر کارگر در انگلستان، بزرگترین نامی بود که در این لیست دیده میشد و این پس از آنی بود که تأثیرات سیاستها و اقدامات مارگارت تاچر، زن آهنگی انگلسنتان به شدت بر این قشر فشار وارد کرده بود. ضمناً میتوان از کمکهای فراوان مالی و غیر مالی او به کمپینهای بشر دوستانه و خیره های مختلف به عنوان یکی از تابناک ترین اقدامات او یاد کرد. اما حمایت های او به اینجا ختم نمیشد، در طی چند سال گذشته و به کرات او از همکاران خود به دلیل امنیت شغلی پائین در کسوت مربیان دفاع کرد و به رؤسای باشگاه تاخت. حمایتهای او نقش پررنگی در نگاه ویژه مردم به جایگاه مربیان ادای احترام به آنان ایفا کرد. این موضوع مهمیست که کسی چون سر آلکس فرگوسن که خود از ایمن ترین جایگاه در بین مربیان تاریخ فوتبال برخوردار است، نگاه و توجه ویژه ای به جایگاه همکاران خود داشته باشد که به لحاظ جایگاه شاید میلیونها کیلیومتر از خود او دور هستند و باز این به توجه و نگاه ویژه او باز میگشت که چیزی از نظر او دور نمیماند.

http://www.shiaupload.ir/images/70178159483389157046.jpg


اما یکی دیگر از عواملی که سالها به خصوص در این اواخر در موفقیت تیم او و شخص او دیده شده، ناامید نشدن و امیدواری فراوان به پیروزی نزد اوست. او به تیم خود یاد داد که هرگز ناامید نشوید. پیروزی های تاریخی مثل آنچه در برابر تیم بایرن مونیخ در سال 1999 رخ داد و یا این اواخر در برابر تیم منچسترسیتی با گل رابین وان پرسی به ثمر نشست، نمونه های اندکی از این روحیه مبارزه طلبانه و پیروزی بخش اوست که بی شک به تیم او نیز منتقل شده است. او بارها در برخی از فصول مقابل افرادی چون آرسن ونگر، خوزه مورینیو و این اواخر روبرتو مانچینی پذیرای شکست بود اما هربار با توانی دو صد چندان و با امیدواری بسیار بیش از گذشته به میادین بازگشت و نمونه آخر آن در کسب بیستمین جام قهرمانی با اختلاف زیاد نسبت به تیم پر سر و صدای شهر منچستر به همگان نمایان شد.

تحلیل مناسب از شرایط، تصمیمات درست، فکر صحیح بخشی دیگر از راه و روش وی بوده است. در ترانسفرها، تصمیمات برای آینده و حتی در چینشها در زمین و تعویضها همواره میزان بالایی از تصمیمات صحیح در روزمه کاری سر آلکس فرگوسن دیده میشود. حتی زمانی که به دلیل اخراج یک بازیکن تیم او زیر فشار بوده نیز در آینده تصمیمات صحیح او غالباً خودنمایی کرده است. حتی تصمیم به بازنشستگی در سال 2002 و منصرف شدنش از آن و تکرار آن در سال 2013 نیز بخشی دیگری از این تصمیمات بوده است و بی تردید این حاصل اندیشه ای صحیح در راه و روش سر آلکس فرگوسن بوده.

وفاداری، مدیریت صحیح و مراقبت از افراد پیرامون نیز عوامل دیگری در صحه گذاشتن به موفقیت آمیز بودن دروان حرفه ای او خواهد بود. او در سال 2002 بی تردید تصمیم به کناره گیری از دنیای فوتبال داشت اما عشق به طرفداران و ادای دین به فوتبال باعث شد تا کار خود را رها نکند و تا جایی پیش برد که بیستمین جام قهرمانی را برای باشگاه خود به ارمغان آورد. مدیریت او در امور مربوط به بازیکنان، کارکنان و مدیران باشگاه و مراقبت از آنان در کمتر مدیری در این سطح دیده میشود و یا لااقل تا این اندازه بسیار محال است و همین مورد باعث شد تا او بارها با مدارکی چون دکتری افتخاری از دانشگاههای معتبر دنیا رو به رو شود از او برای تدریس در برخی از دانشگاهها دعوت شود و او هربار با آغوش باز به این کارها تن داد. گلیزرها در اوج فشار از سوی گروه های طرفداری به مدد حمایت های سر آلکس فرگوسن اکنون در رأس امور خود را ابقاء شده میبینند و بی تردید به مدد حمایت های سر آلکس فرگوسن بود که دیوید گیل در حال حاضر شخصیت برتری در اروپا محسوب میشود. او حتی در زمینه مراقبت از بازیکنان خود قطعاً یک سرمشق خوب برای همکاران خود خواهد بود. او در سنین مختلف و با شرایط مختلف اقدام به یک سری مراقبتها برای بازیکنان خود کرد. گاهی در رسانه ها از این گونه اقدامات به عناوین عجیبی یاد میشود اما او دقیقاً بهترین فردیست که میداند چه چیزی برای بازیکنان خود به خصوص جوانان مناسب و قابل استفاده است. حتی برای استفاده آنان از برخی ادوات و وسایل نیز او مدیریت بسیار مناسبی بر روی بازیکنان خود دارد. آیا جداً میشد تصور کرد فردی چون وین رونی که او را با پل گاسکوئین مقایسه میکردند بدون مدیریت صحیح سر آلکس فرگوسن به فردی که در امروز میبینیم تبدیل شود، آیا پس از رسوایی اخلاقی او فرد دیگری چون سر آلکس فرگوسن میتوانست او را به مسیر موفقیت باز گرداند؟ او همواره از بازیکنان خود در برابر حجمه رسانه ها، نیش تند انتقادات و نیز بیراه رفتن آنها مراقبت کرده است.

اما بی تردید یکی از دلایل موفقیت سر آلکس فرگوسن زیرکی او بود. مربیان امروز را نگاه کنید، معمولاً آنها با بزرگان قبل از خود یا رابطه ای ندارند و یا روابط آنها تیره و تار است و سایه سنگین آنها را تحمیل نمیکنند اما کاری که سر آلکس فرگوسن کرد ناشی از هوش سرشار او بود. او از ابتدا با سر بابی چارلتون و سر مت بازبی که در سالهای پایانی عمر خود بود، بهترین رابطه را ایجاد کرد و از کمکها و راهنمایی های آنها مدد جست، لذا حمایت این افراد را همیشه در پشت سر خود حس میکرد. او به خوبی راه و روش سر مت بازبی را که در باشگاه منچستر یونایتد نهادینه کرده بود درک کرده بود. سر آلکس فرگوسن هرگز نخواست او را تغییر دهد بلکه گام در راه تکمیل کردن آن برداشت و این یکی از دلایل موفقیت او در تیم منچستر یونایتد بود. سر مت بازبی شخصیتی قوی، روحیه ای مثال زدنی و هوشی سرسار داشت و در کار خود یک حرفه ای تمام عیار بود و حال آلکس فرگوسن جوان چرا باید کاری راهی غیر از آن انتخاب میکرد؟ جداً او در نوع خود یک اتفاق تکرار نشدنیست.

mufctalk

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط gigs for ever در تاریخ 1392/02/25 و 14:54 دقیقه ارسال شده است

درود بر سر الکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سر الکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سر الکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس

درود بر سر الکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس

درود بر سر الکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس
درود بر سرالکس

این نظر توسط شهاب غ در تاریخ 1392/02/25 و 14:39 دقیقه ارسال شده است

خیلی مقالۀ خوب و کاملی بود. واقعا بهترین دلایل موفقیت فرگی به خوبی بهش اشاره شده. نظم و انضباط رییس رو قطعا هیچ کسی توی فوتبال نداشته. و از همه جالبتر برای من برخوردش با بی بی سی هست جدا کسی که یک بار به سخره گرفت تو رو جایی برای بخشش نیست. کسی که تو و شخصیت و شعورت رو یک بار مسخره گرفته و تو رو احمق فرض کرده، باید از زندگیت حذفش کنی و جا رو برای بقیه آدمای دوست داشتنی زندگیت باز کنی. زندگی جایی برای تکرار اشتباها نیست.
------------
لعنت بر روح مارگارت تاچر کثافت....درود به سر الکس فرگوسن شکلک

این نظر توسط بابک در تاریخ 1392/02/25 و 14:15 دقیقه ارسال شده است

تکرار نشدنی.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3033
  • کل نظرات : 28680
  • افراد آنلاین : 21
  • تعداد اعضا : 195
  • آی پی امروز : 175
  • آی پی دیروز : 564
  • بازدید امروز : 636
  • باردید دیروز : 2,467
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 10
  • بازدید هفته : 636
  • بازدید ماه : 42,111
  • بازدید سال : 213,305
  • بازدید کلی : 3,838,470
  • کدهای اختصاصی

    Got an Injury? Visit PhysioRoom.com for expert physiotherapy help & products for your Sports Injury, including tennis elbow support, first aid kit & coccyx cushion.

    امکانات مختلف
    -
    -
    تقویم می
    May
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 31
    11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27 28 29 30