loading...
اخبار منچستر یونایتد
بازیها و جدول
                                         
مدیریت بازدید : 1038 جمعه 12 اسفند 1390 نظرات (5)
  • مدت هاست که بعضی ها به جای گفتن من یونایتد یا منچستر یونایتد, از کلمه من یو استفاده میکنند, غافل از اینکه من یو یک توهین بزرگ به فرشتگان از دست رفته حادثه مونیخ است. که هواداران محدود تیم های من سیتی و لیورپول برای مسخره کردن عزیزان ما از این واژه استفاده می کردند. حال بعضی از هواداران خودی هم نادانسته این واژه را استفاده میکنند, که البته باید تاسف خورد!! حتی  گزارشگر های بازی  منچستر هم بارها این واژه را استفاده میکنند, که البته بیانگر سطح فهم و شعورشون از فوتبال هست. من از همه هواداران عزیز خواهش می کنم که دیگه تیمشون رو من یو صدا نزنن و در مقابل شنیدن این واژه واکنش نشان دهند. من یونایتد, من یو تی دی, یونایتد و شیاطین سرخ واژه هایی هستند که می توان استفاده کرد. حتی از گفتن ام یو هم جدا خودداری کنید.

با تشکرفراوان از کاربر متعصب و بسیار عزیزMammadgiggs



امّا...

نویسندۀ پست: حقیقتش من تا همین نیم ساعت پیش فکر می کردم Man U توهین به یونایتد هستش. کلی هم از دست عادل که بازی با آیاکس سه چهار بار گفت من یو شاکی بودم.
طبق قرارمون با کاربر عزیز و متعصب یونایتدی mammadgiggs قرار شد یه پست بذاریم دربارۀ این عبارت. یه سری سرچ هم زدم توی اینترنت. آقا می خواستم یه مقالۀ آتیشی بنویسم تا دیگه کسی جرأت نکنه بگه من یو. تا اینکه سر آخرین مقاله یهو خشکم زد. مقاله ای که می گفت لفظ "Man U" تقریبا ده پانزده سالی قدیمی تر از حادثۀ 1958 هستش. و عبارتیه که توسط روزنامه نگاران برای اخبار یونایتد به کار می رفته. بارها توسط خود سر مت بازبی به کار رفته و روی لوازم و شالها و لیوانها و لباسهایی که در مغازۀ خود سر مت بازبی به فروش می رفت، این عبارت حک شده بود.

درسته نمی شه انکار کرد که بعد از حادثۀ مونیخ ابتدا هواداران وست برومویچ و پس از اون هم به تقلید از اونها هواداران لیورپول و لیدز نشون دادن که هیچ بویی از درک و شعور و انسانیت نبردن، و با لفظ من یو (که تأکید می کنم لفظ مورد استفادۀ خود یونایتدی ها بود) شعارهایی رو در توهین به قربانیان حادثه ساختند. بد نیست بدونید که وست بروم سال 54 توی لیگ بعد از وولوز دوم شده بود و به تدریج که یونایتد اوج گرفت، و سال 56 و 57 قهرمان لیگ شد، مصادف بود با رفتن وست بروم به رده های 11 و 13. اما سال 58 با وقوع حادثه مونیخ بود که یونایتد با افت طبیعی به رده های پایین 9 و ... صعود کرد و وست بروم که دوباره به چهار تیم بالای جدول رسیده بود، وقیحانه این شعار ها رو ساختند.
پس از هواداران وست بروم، هواداران لیوورپول و لیدز نیز شعور و فهم پایین خودشون رو نشون دادن و شعارهایی به تقلید از وست برومیها ساختند. به ندرت هواداران سیتی هم شعارهایی استفاده می کردند که البته برای اونها تف سر بالا بود. چرا که قهرمانانی از اسطو ه رهای خودشون هم در قالب روزنامه نگار و .... در این سانحه جان باخته بودند و خوب همین تعجب برانگیز بود.
در ادامۀ مطلب ابتدا توهینهای هواداران این تیمها رو بازگو میکنم که برامون یادآوری بشه تا چقدر نفهم هستن. بعد هم خلاصه ای از اون مقاله که در سایت Manutdtalk.com آمده را می آورم که اصرار کرده هوادارن این شایعه را باور نکنند که "Man U" توسط هواداران رقیب ساخته شده. بلکه لفظی اصیل است که توسط هواداران زمان تیم رؤیایی یونایتد در سال های دهۀ 50 و 40 نیز به کار می رفته است. و دلیلی ندارد چون بقیه برای این لفظ الفاظ توهین آمیز ساخته اند، ما هم از گفتن آنها حذر کنیم.
در انتها جا داره از عادل فردوسی پور عزیز هم عذر خواهی کنم که مشخصه این قضیه رو میدونست و با علم بر این قضیه یونایتد رو من یو خطاب می کرد. واقعا بین گزارشگرها، مطالعات فوق العاده ای داره این بشر. هرچی باشه مدرک مهندسی صنایع از یکی از بهترین دانشگاههای کشور رو داره و باید یک فرقی بین اون و بقیه اهالی فوتبال باشه.



شعارهای توهین آمیز
وست برومویچ - لیدز و لیورپول: همسایه های لجن

حقیقت انکار ناپذیر این است: واژۀ Man U که کوتاه شدۀ منچستر یونایتد برای روزنامه نگاران و هواداران بود، پس از حادثۀ مونیخ توسط هواداران وست برومویچ آلبیون، لیدزیونایتد و لیورپول، در شعارهایی اهانت آمیز بر ضد یونایتد به کار گرفته شد. بد نیست توضیح هم بدهم که منچستر فاصلۀ بسیار کمی با دو شهر لیدز و وست برومویچ و بندر لیورپول دارد. فاصله ای حدود 50 کیلومتر با دو شهر لیدز و لیورپول و فاصله ای کمتر از 100 کیلومتر از جنوب با شهر وست برومویچ. که خوب دلیل موجهی است برای حساسیت بسیاری که بین هواداران این تیمها وجود دارد.
لطفا متن زیر را بخوانید که در نت دست به دست می گردد و چند سالی است که ما هواداران نسل جدید یونایتد را از به کار بردن واژۀ ManU بر حذر میدارد. با این بهانه که این واژه ساختۀ هواداران رقیب است.

"Man U واژه ای نیست که هواداران یونایتد برای خطاب کردن تیمشان استفاده می کنند. این واژه تنها توسط هواداران تیمهای دیگر به عنوان یک توهین مطلق به باشگاه ما به کار می رود. در واقع آنها "U" را با ایهام به معنای "you" به کار می برند.

از اولین مثالهای از کاربرد این عبارت، کاربرد آن در فریادها و شعار های هواداران وست برومویچ بود:

"Duncan Edwards is manure, rotting in his grave, man you are manure- rotting in your grave"

(ترجمه: دانکن ادواردز تاپاله است، در گور خود می پوسد و کود می شود. تیم من یو تاپاله است. (یا با ایهام روی لفظ من یو: هی مردها و هواداران یونایتد، شما تاپاله اید) و در گور خود می پوسید و کود می شوید.)

که به وضوح شعری است برای توهین به ساحت دانکن ادواردز مرحوم.

هواداران لیدز و لیورپول نیز با کپی برداری از این جملات، ورژن Man you/U خود را برای توهین به بچه های کشته شده در مونیخ ساختند.

"Man U Man U went on a plane Man U Man U never came back again"

(من یو من یو تیمشان سوار هواپیما شد. من یو من یو دیگر هیچ گاه تیمشان بر نخواهد گشت. یا با ایهام روی من یو: ای مردان و هواداران یونایتد شما سوار هواپیما شدید، و دیگر هیچ گاه باز نخواهید گشت.)

و...

"Man U Never Intended Coming Home"

مردان شما هیچگاه خیال بازگشت به خانه را نداشته اید. (من یو هیچ گاه خیال بازگشت به خانه را نداشت). و البته اگر حروف اول کلمات این شعار را به هم وصل کنیم، می شود MUNICH.

امیدوارم اکنون برای شما روشن تر شده باشد که به کار بردن لفظ ManU توهین است. مخصوصا برای هواداران مسنتر که می بینند هواداران جوان یونایتد از این لفظ استفاده می کنند، بسیار شرم آور است. من امیدوارم که افراد اندکی هم که این متن را می خوانند، درک کنند و این را گسترش دهند.

بنابراین دیگر هیچ گاه به  کسی اجازه ندهید که دوباره از این لفظ استفاده کند!!!!!!"



قدمت واقعی Man U
پیش از حادثۀ مونیخ، تنها لفظی کوتاه شده مورد استفاده برای افراد دهه های 40 و 50
این مطلب توسط فردی به نام Mockney در یکی از فریوم های manutdtalk.com ارسال شده است.

من گاهی میبینم که هواداران جوان گمان می کنند من یو توهین است. مخصوصا متن بالا را که زبان روانی هم دارد و گول زننده است، مدام در اینترنت پخش می کنند و بقیه را از به کار بردن لفظ من یو می ترسانند. اگر شما در نت به دنبال سند این متن باشید، تنها به همین متن بالا برمی خورید که مدام و مدام توسط افراد مختلف در فریوم های مختلف پست شده است و اصلا معلوم نیست سند و مدرک اصلی و گویندۀ اولیۀ آن که بوده است. و با این حال در کمال شگفتی، حتی برای این یک گروه در فیسبوک نیز ساخته شده است.
این متن، یاوۀ محض است.
حتی اگر شما منطق مسخرۀ اینکه چون U در Man U ایهام است به معنای you، پس توهین است را هم نادیده بگیرید، باز باید با شک کردن در مستند بودن این متن، از اشاعۀ آن پرهیز کنید.
واژۀ ManU مطلقا توسط روزنامه نگاران دهه های 40 و 50 ساخته شد. که ما را Manchester U یا Man U خطاب می کردند و تنها به دنبال این بودند که مخففی برای اسم ما در چاپ روزنامه پیدا کنند. نه چیز دیگر. در واقع حتی واژۀ منیو در اواسط دهۀ 60 (سالهای 54،55و ...) حتی بارها توسط سرویس خبری قدیمی Pathe News (یک سرویس خبری در بریتانیا) برای بیان اخبار پیروزی های بچه های سر مت بازبی (Busby Babes) به کار رفته است.
علاوه بر اینها، پیش از این، این واژه روی Merchandies باشگاه (شال و کاسه بشقاب و ... که آرم باشگاه دارن و میفروشن به هوادارا) نیز حک می شد... پیش از آنکه باشگاه یک فروشگاه رسمی داشته باشد، این قبیل آرمهای باشگاه و خرت و پرتها توسط یک آلونک حدودا در جایی که اکنون ساعت یادبود مونیخ قرار دارد، به فروش میرسید... احتمالا توسط زنی که Brenda نام داشت. و البته آن مغازه به کسی تعلق نداشت جز Sir Matt Busby.
و البته عکس یکی از قربانیان مونیخ نیز Geoff Bent،  زیر نام من یو، روی یک نشان سوزنی که به لباس متصل می شود در آن فروشگاه به فروش می رسید. یعنی چه؟ سرمتبازبی انقدر گستاخ بوده که از این لفظ توهین کننده برای یکی از شاگردانش استفاده کند؟؟؟؟؟ بس کنید تو رو خدا.




درست است این شعارهای اهانت آمیز به کار می رفتند و حقیقت دارند. ولی اگر من یو هم گفته می شده، به دلیل این بوده که ما گاهی من یو نیز خطاب می شدیم. و یک عبارت ابداعی و اختراع خاص هواداران رقیب نیست.
اما به حرف من در این باره اکتفا نکنید. من تنها یک هوادار 26 سالۀ یونایتد ساکن لندن هستم... چرا پای صحبت Tom Clare نمی نشینید؟ یک هوادار بسیار قدیمی که کتابهای زیادی از خاطرات تماشای بازی های بچه های بازبی در سالهای 50 نوشته است:
بچه های همیشگی (Forever a Babe): رشد کردن و بزرگ شدن قدم به قدم با منچستر یونایتد. نوشته شده توسط Tom Clare.

"و باز هم این شاه بلوط قدیمی است که پیش شما آمده تا داستانی دیگر برای شما تعریف کند. داستانی دربارۀ اینکه واژۀ Man U کجا برای اولین بار به کار رفت. من باید شما را به سالهای 50 ببرم.

اگر شما به روزنامه های آن زمان نگاه کنید، به ویژه بخش اعلام نتایج فوتبال، شما خواهید فهمید که چه توضیح ساده ای پشت این قضیه قراردارد. روزنامه های آن زمان به شیوه های قدیمی حروف چینی می شدند و حروف چینان مجبور بودن پیش از تایپ، ابتدا برگه های روزنامه ها را باز کنند و ستونها را تنظیم کنند. و بدین ترتیب در تایپ کردن نام کامل باشگاه ها به مشکل بر می خوردند زیرا نمی توانستند ستونها را هم اندازه تنظیم کنند. روشی که آنها استفاده کردند، استفاده از نام مخفف باشگاهها بود. مثلا اگر تیمی مثل Birmingham City را ببینید، نامشان به B'ham City خلاصه شده بود. Sunderland به S'land، و Sheffield Wed به Sheff W و .... بنابراین منچستریونایتد نیز بسته به نوع روزنامه با Man Utd یا Man U خلاصه می شد. 

قطعا این دو واژۀ مخفف ربطی به مونیخ نداشتند. شیوه ای بود که سالها به کار می رفت و به هیچ وجه نیز فلسفه ای در پس آن نبود. تنها این مردم بودند که علاقه داشتند داستانها را تحریف کنند و مثل یک سنگ غلطان، این داستان در طول زمان بزرگتر و بزرگتر شد.

تنها رسانۀ رادیویی و تلویزیونی آن زمان نیز BBC بود که البته این شبکه هیچگاه نام تیمها را خلاصه نمی کرد و همواره نام کاملشان را به کار می برد.

با این حال در سالهای 60 بود که ITV در کنار مسائل دیگرش، بیشتر به خبرهای فوتبالی نیز پرداخت و کم کم اینجا بود که سر و کلۀ روزنامه نگاران نیز در نویسنده های این شبکه پیدا شد و اینگونه بود که لفظ Man U بیشتر و بیشتر بر سر زبانها افتاد. و هیچ فلسفه ای غیر از یک شلختگی روزنامه نگاری پشت این داستان نیست. با تأثیر رسانه و فراگیر شدن این واژه ها، هم هوادارن تیم این واژه را بیشتر استفاده می کردند، و هوادارن حریف نیز آن واژه را برای شعار هایشان به کار می بردند. این چیزی بود که آنها در روزنامه و تلویزیون دیده بودند و خوانده بودند و ابداع خودشان نبود.

و جالب است که شما وقتی به گذشته نگاه می کنید... حتی فردی مثل رونِ خیکی Big Fat Ron چه زمانی که در آلبیون (وست برم) بود، چه زمانی که در یونایتد یا باشگاههای دیگر، از واژۀ Man U استفاده می کرد. تنها یک جور تنبلی و نه از روی قصد و غرض.

در یک نوشتۀ دیگر: در سالهای 50 و 60، مغازه ای نبود تا کالاهای با آرم منچستر یونایتد را بفروشد. اولین مغازه در اصل یک آلونک چوبی کوچک بود (که مالکش نیز سر مت بود!) که در سالهای 60، ساعت یادبود مونیخ را بالای آن بنا کردند. که در آن چیزهایی مثل سنجاقهای یقه دیگر کالاهای مزین به آرم یونایتد به فروش می رفت و نام باشگاه نیز ناگزیر روی این کالاهای کوچک به صورت همان خلاصه ها نوشته می شد.که به تدریج این مغازه بزرگ و بزرگ تر شدو..."

Forever a Babe, a book about Growing Up with Manchester United, by Tom Clare

تام کلیر Tom Clare که متولد 1945 است

 

Tom Clare, author of Forever a Babe



نتیجه گیری:

Man U نیز مانند Man Utd، Man United، و ... تنها خلاصه ای برای نام باشگاه بوده است که متأسفانه در شعارهای اهانت آمیز هوادارن حریف نیز راه پیدا کرده است.

حال شاید برخی هواداران کاملا سلیقه ای تصمیم گرفتند که دیگر از این عبارت استفاده نکنند. ولی لفظ این واژه اختراع رقیبان نبوده است و خود واژه به هیچ وجه توهین نیست. پس هر که خواست آزاد است از این عبارت خلاصه استفاده نماید.

کلا به قول مولوی تو موسی و شبان، ما بزرگتر از اون هستیم که با اینجور واژه ها بخواد به  باشگاهمون توهین بشه! بذاریم هر کی هرجور عشقشه با منچستریونایتد مناجات کنه!


ما بری از پاک و ناپاکی همه

از گران جانی و چالاکی همه

هیچ آدابی و ترتیبی مجوی

هر چه می خواهد دل تنگت، بــــگــوی!




عکسهای قدیمی بشتر با لفظ Man U:

http://s4.picofile.com/file/7998334622/2yuk5yd.jpg

مجلۀ Man U مربوط به فینال سال 1999

http://s4.picofile.com/file/7998335585/9zlx90.jpg


سنجاق یقۀ یادبود دنیس لاو با عبارت ManU

 

کلکسیون سنجاق یادبود

 

سرامیک یادبود دنیس لاو

- کلکسیون سنجاق یادبود - برخی با لفظ Man U -

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هنگامه در تاریخ 1392/02/18 و 4:43 دقیقه ارسال شده است

باشه موافقم میام کمکت ...به محمدحسین نگی ها شکلک فعلا باااااااااااااای
پاسخ : چشم من دهنم قــرص قرصـــه شکلک
بـــــــــــــــای

این نظر توسط هنگامه در تاریخ 1392/02/18 و 4:36 دقیقه ارسال شده است

اول بگم با این کامنت دونیت که نمیشه دوتا پشت سر هم کامنت گذاشت ... بعدشم وب محمدحسین باشه اونم خوب پسریه تو دوست دختراش موندهشکلک انقدر خوبه به جوووون هم میندازمشون شکلک ببینم شهاب تو دوست دختر نداری بینشون آشوب کنمشکلک

فعلا باید برم لالا کنم باید صب برم خیاطی بعدشم دو سه روز نیستم دارم با پسری میرم گناوه پس تا بعد باااااااااااااااااااای میام میخونم جوابت و شبت آرووووووووووم پسرشکلک
پاسخ : ایــــول پس هر وقت خواستم با دوست دخدرام دعوا کنم رو کمک شما حساب کنم یه دعوا زرگری راه میندازیمو .... شکلک شکلک شکلک
سفر سلامت مراقب باشید خوش بگذره شکلک
شبتون بخیر

این نظر توسط هنگامه در تاریخ 1392/02/18 و 4:23 دقیقه ارسال شده است

مرسی شهاب تشکرات خوب من بهت سر میزنم چون فک میکنم اذیت میشی من که اذیت کردن و خیلی دوست دارم شکلکفک نکنم عیب داشته باشه شکلک
پاسخ : نه بابا چه اذیتی دستتون درد نکنه شکلک
خیلی هم خوبه... وب محمدحسین هم فکر کنم چندباری سر بزنم این مدت شکلک
هستم ولی کمتر هستم این دو هفته شکلک شکلک

این نظر توسط هنگامه در تاریخ 1392/02/18 و 4:12 دقیقه ارسال شده است

شهاب هستی پسر وای میشه بپرسم چی شدهشکلک

بای حتما برگرد عاخه مگه میشه ملالغتی توی وبها نباشه والابوخودا شکلک
پاسخ : هیچ چیز مهمی نشده شکلک
وب خودم که هستم از دو هفته دیگه باز وب شما هم سر میزنم میام ولی این دو هفته نمی تونم شکلک شکلک
حتما حتما حتما برمیگردم خیالتون راحت من عاشق خوندن شعرای دزدی و غلط گرفتن هستم میام از دوباره دو هفته دیگه شکلک

این نظر توسط هنگامه در تاریخ 1392/02/18 و 4:02 دقیقه ارسال شده است

سلام شهاب من نمیدونم باید چی بگم .............. هر جور شما راحتید منم موافقم ایشالا هر جا که هستی موفق و موید باشی و آقا کلاغ درونتم دست از سرت برداره والابوخودا شکلکفعلا باااااااااااااااااای پسر خوب شکلک
پاسخ : سلام مرسی هنگامه خانم ایشـــــــــالــــــــا شکلک
فعلا بای شکلک
برمیگردم! حتما! به قول سنجد جون شکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 3033
  • کل نظرات : 28680
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 195
  • آی پی امروز : 544
  • آی پی دیروز : 548
  • بازدید امروز : 2,083
  • باردید دیروز : 1,847
  • گوگل امروز : 10
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 17,113
  • بازدید ماه : 41,091
  • بازدید سال : 212,285
  • بازدید کلی : 3,837,450
  • کدهای اختصاصی

    Got an Injury? Visit PhysioRoom.com for expert physiotherapy help & products for your Sports Injury, including tennis elbow support, first aid kit & coccyx cushion.

    امکانات مختلف
    -
    -
    تقویم می
    May
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 31
    11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27 28 29 30